Pages

Pesanan khidmat ringkas dari ~Hati~

(n_n)v


Tuesday, August 24, 2010

kenape menggeletar ni??



"muaz... jom ikut aku pi terawikh kat maryam..." sahabatku mengajak.. faiz namanya.. orangnya sehebat namanya... masa tu sedang mendengar tazkirah daripada presiden src... seusai solat maghrib di KAED gallery di bawah convest...

"aaaaaaaaa??? maryam???? hang gila ka?? x berani aku..." maluku menghalang mengiyakan pelawaan sahabat aku yg sorang tu...

"alaaa... kejap ja... hang teman kitorang ja.."

ingin menjaga hati sahabatku... aku mengikutnya... sampai je surau mahallah maryam... Ya Allah... lututku terketar...

"ramainya jemaah pait... segan la nak masuk..."

"hang xnak masuk.. hang duk sorang2 kat luaq... kitorang masuk dulu..."

sahabatku bergurau... memaksa aku untuk masuk bersama... aku bersembunyi di balik sahabatku... segan... selesai solat isya... terawikh... witir... dan tazkirah... kitorang berangkat pulang...

smpai di bilik... faiz berkata... "esok hang kena ikot lagi... xda alasan..."

"haaa????? aaaa.... yelaaaa...." aku acuh x acuh... huuu...

esoknya... aku terpakse gak ikot... kami berempat pergi ke mahallah aminah... dan jemaah kali ni lebih ramai... memang ramai betol... aku mcm biase la... takleh nak wat ape... malu... huuu.. T____T...

seperti biasa... solat isya' dan terawikh... terasa rugi pula malas mengulang hafalan dahulu... ingin membetulkan bacaan kawan.. sendiri pula yg salah.. huuu.. T_________T... lagi bertambah malu... huuu...

habis 8 rakaat terawikh... faiz menolakku...

"haaa.. hang imam witir.."

"HAAAAH???"

"cepatla... jemaah tunggu ni..."

Allah.. terase lututku longgar ingin tercabut... sendi rase nak terputus... huu... T____T... time tu hanya pohon Allah beri kekuatan...

ya... memang aku malu.. teramat malu... sedang ade org yg lebih layak untuk jadi imam... takpe... aku gagahkan jugak... huuu...

rakaat pertama... bacaanku bergetar mengikut tarian aku yang sedang menggeletar... tak terkawal... huuu.. Allah... teruknya... tak khusyu' time tu... rakaat ke-2... aku cuba ikhlaskan hati... Alhamdulillah... rakaat ke-2... kurang sikit menggeletar...

rakaat ke-3.. seterusnya lancar bacaanku... syukur... aku tikda pitam... huuu... malu... ntah la... tapi tanggung jawab tidak boleh dihalang hanya kerana malu... lelaki itu imam... dan tugas imam adalah mengepalai yang di bawahnya... jika imam tiada keberanian... bagaimana ingin menggerakkan satu batalion perang?? hanya kerana malu?? takut??

malu itu berpada... takut itu bertempat...  

aku syukur sangat3 sebab diajak kawanku terawikh bersama... pengalaman memang banyak mengajar... aku sekarang masih mengikuti kawanku terawikh bersamanya... jadi imam dengan present di depan perempuan lain... banyak bezanya... aku lebih takut untuk ke hadapan jadi imam berbanding tampil untuk membentang presentation... aku jugak takut untuk menyampaikan tazkirah atau ilmu agama... entahlah... bila bab2 ilmu agama.. maluku memuncak maksima... takutku lagi la... huuu... kelu lidah untuk berkata... hanya untuk menyampaikan nas sepatah sudah kelu untuk lidah membicarakannya...

tetapi aku nak belajar lagi... heee... ikot ramai orang... amik pengalaman... dan ilmu yang boleh aku gune untuk diri sendiri... (n_n)....

"pait... nanti aku nak ikut hang lagi... tapi terawikh hang jangan ngada2 tolak aku... aku pitam nanti hang tanggung..."

"hang xnak jadi imam terawikh takpa... tapi hang kena belanja teh ais la... haha" gurauan memecah suasana... aku ingin ikutl lagi... memecah benteng takutku... sambil aku pasakkan lagi tembok maluku...

takut dan malu...
dua perkara yang berbeza...
umpama dinding dan pintu...
benteng takut dan pintu malu...


benteng menutup langsung...
pintu tertutup...
tetapi ia hanya terbuka hanya...
pada mereka yang tertentu sahaja...




heee...


sekian.. :p...  xtawu merepek ape... pening da ni... ahaks... :p

3 comments:

Syazana R. said...

Islam tidak pernah mengajar Umatnya menjadi lemah dan takut, serta sering mencari alasan. Islam menyuruh kita menerobos ke dalam hati dan diri sendiri dan menjadi lebih baik!

=)

budak kecik said...

segan la... T____T... tawu x menggeletar kaki ni bile bace fatihah time tu... memang beze gile jadi imam... takpun sampaikan ilmu agama.. terasa kerdil diri ni... T___T... rase x layak diri kat tempt imam tu... huuu...

btw... takde no syazana... nak ajak pegi program jasa... minggu ni... pergi bukit bandaraya... kalau nak la... huuu... (n_n)...

Syazana R. said...

oh, ye ke. brp hb? huhu. sb busy dgn midterm skrg. ade midterm 28hb, 1 & 2 sept.huhuhu.