Pages

Pesanan khidmat ringkas dari ~Hati~

(n_n)v


Tuesday, September 7, 2010

kehidupan...



sedar x sedar... tinggal 3 hari je lagi... ya... ramadhan akan meninggalkan kita setelah menemani kita selama sebulan lamanya... dan kita akan ditinggalkan selama sebelas bulan... ya... sebelas bulan kita terpaksa menunggu untuk hadirnya ramadhan yang akan datang...

malam ini malam yang ke-28... tinggal 2 malam sahajaa lagi yang untuk kita... semoga kita memanfaatkan sebaik mungkin malam ramadhan... mengejar keampunan... melatih keikhlasan... membina iman dan peribadi tinggi... melengkapkan diri dengan rasa rendah diri sebagai seorang hamba....

malam ni... aku cuba mengisi blog yang dah berape lame ntah aku tinggalkan... 27 hari ramadhan berlalu... seribu satu memori yang tercipta... merasa manisnya kehidupan... merasa saat pahit dan kelatnya akan mengenal erti dan makna sebenar kehidupan...

aku banyak mengenal mereka yang hebat-hebat... huhu... kakak aku along dan angah... abang ali... abang peja... masing-masing sudah punya pengalaman dalam menempuh kehidupan... melihat mereka berjuang... cara setiap dari mereka berbeza... aku banyak belajar dari diorang...

how to deal with life... for me... it was a hard course to take... even maybe for other people they might think this is not important... n maybe for them just live happily like you wanted n choose whatever you want as long you be happy and not bother others...

but for me... I consider this as a core element in my life... because... my life... is everyone life... I cannot say that, your life is yours.. and my life is mine... i care what is mine... and you care what is yours... ever heard that quote?? always right?? and for me that is wrong...  why??

ingin saya bertanyakan satu soalan... adakah dunia yang kita duduki ini dimiliki kita seorang sahaja?? adakah bumi ini hanya kita seorang sahaja yang memijaknya?? bolehkah kita hidup sendirian??

jawapannya?? anda sendiri tahu... malas untuk aku menjawabnya... huhu... mungkin korang pernah dengar orang bercakap mereka tak kisah dengan hidup orang lain... tapi dalam hati mereka... dalam hidup mereka.. mereka banyak bercerita dan memikirkan hidup orang lain dari hidup mereka sendiri...

"daaaah... who cares??"... acap kali aku terdengar kata sinis itu... tapi dalam hati mereka... mereka lebih memikirkannya dari orang lain... perlukah hipokrit dalam berhipokrit?? kadang2 kita ingin menipu orang lain... tapi kita menipu diri sendiri...

ya... sukar untuk hidup bersendirian di atas muka bumi ni... ya... mungkin mustahil untuk itu... sememangnya mustahil... pada akhirnya... kita tetap akan mencari teman dalam hidup... tempat meluah segala... tempat berkongsi rasa... tempat berteduh dan berlindung... tempat untuk mencari penyelasaian dan segalanya...

pernah hari-hari suram... kadang-kadang hujan menyinggah... kadang-kadang gelap tanpa cahaya... terasa buta seketika... aku pernah merasa dipijak... dicalar... diluka... pernah hatiku remuk pecah... pernah aku merasa dibuang oleh orang yang aku gelar sahabat... pernah aku rasa pandanganku dicemuh kerana dianggap kerdil dan tidak layak berkata-kata... menangis?? jangan dikira berapa... entah diri ini tidak membilangnya kerana tak mampu sebab banyaknya tak terkata...

tapi bagiku itu semua satu proses pembelajaran... membuat aku lebih dewasa dan matang dalam berfirkir dan membuat keputusan dan kehidupan... ya... bila aku melihat ketabahan orang lain dengan berdepan mehnah dunia... buat aku lebih kuat dan bermotivasi dalam kehidupan...

hanya pada Allah aku meminta kekuatan dalam menempuh jalan-Nya... memang sukar... onak dan duri yang menghalangi tak tertanggung lagi menahannya... sakit dan pedihnya... hanya Dia yang mengetahuinya... yang aku mampu... berserah diri dan meminta kekuatan kerana Dialah tempat segalanya aku meminta... Tuhan... bantulah aku... aku lemah tanpa-Mu...


0 comments: