Pages

Pesanan khidmat ringkas dari ~Hati~

(n_n)v


Thursday, August 26, 2010

kerdilnya rasa diri ni....



tatkala pintu bilik meeting terkuak... mataku tertunduk memandang lantai... satu persatu ku susun langkah agar kemas tidak kelam kabut... melilau mataku mencari tempat duduk... bilik meeting src malam tu penuh dengan jawatan kuasa tertinggi malam palestin sempena convest...

aku terpaksa duduk di sebelah PM merangkap sahabat baikku... umar... dirinya sehebat namanya... umar abdul aziz... menyinggah sejarah didalam memori... sememangnya khalifah umar abdul aziz dulu amat hebat orangnya... aku memandang wajah sahabatku itu... tiada riak tekanan-tekanan masalah melanda jiwa... sentiase tenang dan mampu membuat keputusan dengan bijaksana... terasa cemburu melihat dia tenang dalam tawa sedang keseriusan menjadi tema meeting malam tu... huuu... T_____T...

malam tu... telinga ku panas... tak tahu kenapa... benak otakku tepu... tak mampu berfikir... sedang semua melontar idea... mengeluarkan pendapat masing-masing... aku terpaku sendiri... melihat raut wajah mereka satu persatu dan tiap mereka yang membentangkan idea masing-masing... aku kelu...

aku mengambil langkah untuk keluar dari bilik meeting sebentar... telingaku panas... urat-urat saraf di belakang kepala menarik-narik... buat pandanganku kelam seketika... tanganku mencapai watercooler... sejuk airnya... segar... aku sapu pada telingaku... kurang sedikit panasnya... ku sapu sedikit di belakang kepala... lega... kurang sedikit sakitnya... teringin mengambil wudhu' dengan air water cooler... pandang kiri kanan... takde orang... line clear... ok... takde hal... setel... aku ambil wudhu' dengan air water cooler.. sejuk... :D...

telah aku rasa sedikit lega... kurang sedikit panasnya... aku masuk kembali ke dalam bilik meeting... seperti biase... aku dengan tugasku... diam terpaku tanpa sepatah kata membisu tiada bicara...

bilik meeting meriah dengan pendapat-pendapat dan idea... hangat dengan pelbagai isu dan sensasi dengan pelbagai idea-idea baru yang menambahbaik program...

aku??? terpaku seorang diri membisu... hanya buku catitanku yang dibuka... dengan pena di tangan... melakar beberapa kalam buat diri...

"ok... biro special task?? sila bentangkan update anda"...

tiba saat biroku membentang update dan gerak kerja... aku memandang sahabatku yang juga PM program itu... kepalaku memberi isyarat gelengan sahaja... tanda tiada pa yang mahu dibicara... assistant aku memandang... aku tunduk... lantas dia membentangkan sedikit gerak kerja yang telah dilakukan... dan apa yang perlu diambil tahu oleh setiap biro... ringkas dia menjelaskan... tapi padat...

namun... aku tetap diam... rase malu dengan diri sendiri ada... rase segan ada... membiarkan seorang perempuan bercakap bagi pihak lelaki.. terbalik sudah...

aku x mampu meluahkan walaupun sepatah kata... ya Allah.. kenapa?? kerdil rasa diriku... rasanya... setiap orang dalam meeting itu ada menegluarkan pendapat mereka masing dalam beberapa perkara berbangkit...

tapi aku?? tersungkur sendirian dengan dilema dunia bermain di jiwa... terasa bodoh... terasa jelek dengan diri sendiri... muaz.... sudahlah... tak penatkah kamu bermain dengan jiwa dan perasaanmu?? sampai bila??

tamat meeting pada pukul 1.20 pagi... doa diketuai suhairil... aku menarik kopiah yang menutup kepalaku... melindung muka ini dari dilihat mereka yang berada di hadapan ku... setitis air mata jernih tumpah di atasnya... aku menahan yang lainnya dari ikut tumpah bersama...

7 comments:

kHaZiNaTuL_HuMaiRa' said...

be strong..!!

he's da best, as his name..

evryone is da best, if he try to be the best..

budak kecik said...

im trying...

kHaZiNaTuL_HuMaiRa' said...

there is always a good reason and explanation beyond everything that we assume as a bad luck.. Be positive, Husnuzhon, and we will be shown..

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful.

65:2 With that is admonished he who believes in Allah and the Latter Day. And whoever keeps his duty to Allah, He ordains a way out for him,

65:3 And gives him sustenance from whence he imagines not. And whoever trusts in Allah, He is sufficient for him. Surely Allah attains His purpose. Allah indeed has appointed a measure for everything.

(At-Talaq : 2,3)

amad said...

muaz_update(bdk_beso);

budak kecik said...

insha Allah...

amad : takmo... huhu.. nak budak kecik gak.. :p

Anonymous said...

'umar bashir a.aziz..

budak kecik said...

aaaaa.... no komen... huhu... ~_~